Vikarierande marknadsförare/kommunikatör sökes

Tyst Teater söker vikarierande marknadsförare & kommunikatör till Tyst Teater maj 2018 – maj 2019. Sista ansökningsdag 30 april.

Vad innebär tjänsten?
Som marknadsförare och kommunikatör på Riksteaterns Tyst Teater arbetar du med både extern och intern marknadsföring och kommunikation, med syfte att sprida kunskap om teckenspråksperspektivet inom Riksteaterrörelsen. Fokus för rollen är att öka publiksiffrorna genom att värna om befintliga arrangörer och målgrupper samt att nå nya. Utifrån de lokala riksteaterföreningarnas behov och Riksteaterns givna ramar marknadsför och kommunicerar du produktioner, föreställningar och event. Du är ansvarig för Riksteaterns Tyst Teaters hemsida och för att information om verksamheten når ut till våra mål- och intressentgrupper.

Du är en del av Riksteaterns Tyst Teater, vilket innebär att du arbetar i ett bikulturellt och tvåspråkigt arbetslag.

Vad är viktigt för rollen?
Du har en eftergymnasial utbildning inom marknadsföring eller motsvarande erfarenhet förvärvat i arbetslivet. Vi tror att du har erfarenhet av att arbeta strategiskt och operativt som marknadsförare och kommunikatör och att du har kompetens om döva och den teckenspråkiga målgruppen. Du är flytande i svenskt teckenspråk och du är van vid att göra översättningsarbete till och från teckenspråk.

Du är en god skribent och har erfarenhet av att arbeta med webben som verktyg. Du kan göra enklare videoredigeringar och har grundläggande kunskaper i Adobe Photoshop, Indesign och Premiere. Du har dokumenterad erfarenhet av målgruppsarbete och av att skriva copytexter för olika kanaler. Du har även dokumenterad erfarenhet av film- och bildproduktion som en del i marknadsföringsarbete. Det är meriterande om du känner till och har god förståelse för dövföreningarna. Meriterande med erfarenhet av arrangörskap och eller publikarbete. Det är också en fördel om du har erfarenhet av projektledning och av grafisk formgivning.

Du kan uttrycka dig väl både skriftligt och muntligt samt anpassat till situation och mottagare. Du planerar, organiserar och prioriterar dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt utifrån vad som är viktigast för organisationen och tar självständigt ansvar för egna arbetsuppgifter

Övrigt
Tjänsten är ett föräldravikariat under perioden 21 maj 2018 – 31 maj 2019. Det är en heltidstjänst med placering i Hallunda, utanför Stockholm. Arbetet innebär en del resor i landet och visst kvälls- och helgarbete kan förekomma.

Kontakt
Mindy Drapsa, verksamhetsledare Tyst Teater, mindy.drapsa@riksteatern.se
Kajsa Åsheim, personalspecialist, kajsa.asheim@riksteatern.se

Facklig företrädare
Charly Wassberg Borbos, Teaterförbundet avd 15, charly.wassbergborbos@riksteatern.se

Ansök här!

Sista ansökningsdag: 2018-04-30. Varmt välkommen med din ansökan!

Seminarium: Parismiddagen

Tyst Teater i samarbete med Sveriges Dövas Riksförbund (SDR) och lokala arrangörer vill bjuda in dig till seminarium med fokus på föreställningen Parismiddagen och dövrörelsen. Seminarierna ska belysa dövkulturen och dövhistorien med panelsamtal med paneldeltagare från Parismiddagens ensemble, SDR och en lokal medverkande. Seminarierna anordnas i Göteborg, Leksand, Stockholm samt Örebro. Seminarierna äger rum efter föreställningarna och sker på teckenspråk samt taltolkas till svenska

Läs mer och anmäl dig här!
» Göteborg 24 april
» Leksand 29 april
» Stockholm 13 maj
» Örebro 19 maj

Seminarierna är kostnadsfria där fika ingår. Antal platser är begränsade – först till kvarn gäller. Köp din föreställningsbiljett till Parismiddagen här


År 2018 fyller den svenska dövrörelsen 150 år. Riksteaterns Tyst Teater firar då med tre föreställningar, där Parismiddagen är en av tre föreställningar, där vi hyllar dövhistorien och teckenspråket. I Debbie Z. Rennies regi tar Parismiddagen med dig på en finurlig tidsresa om dövas förutsättningar för över hundra år sedan och idag. En praktfull, visuell och färgglad föreställning med både förrätt, huvudrätt och efterrätt. Rätt efter rätt serveras, minne efter minne berättas.

Dövhistoria på 95 sekunder

Pressmeddelande: Parismiddagen

Nutid möter dåtid i normbrytande Parismiddagen

Genom att lyssna till en middagskonversation bjuds publiken på en resa i tiden genom dövas historia. En praktfull, visuell och färgglad föreställning med både förrätt, huvudrätt och efterrätt. Parismiddagen är en normbrytande hyllning till svenska dövrörelsens 150- års jubileum som leker med våra förväntningar och fördomar. Urpremiär den 8 april i Härnösand.

Parismiddagen syftar till de banketter som arrangerades i Paris på 1800-talet under teckenspråkets guldålder. Här åt döva middagar, höll tal i teckenspråkets ära och hyllade den gränslösa gemenskapen döva emellan.

Idén till föreställningen Parismiddagen skickades ut till allmänheten för att genom en audition få fram föreställningens manus. Flera synopsis skickades in och Jenny Schöldts bidrag valdes ut.

– Föreställningen handlar helt enkelt om två personer som äter middag, två personer som far fram och tillbaka i tid och rum, pratar högt och lågt kring vad döva är och gör. De minns, gestaltar vad de minns, och de ÄR döva, så som jag föreställer mig essensen av vad dövhet är, säger Jenny Schöldt, manusförfattare.

Parismiddagen är en tidlös föreställning där dövas historia möter nutid och google-glasögon. Debbie Z. Rennie som regisserar har tidigare gjort bland annat Här kommer Pippi Långstrump! och Apkungen för Tyst Teater.

Parismiddagen är en viktig föreställning för både döva och hörande. Döva kommer att känna igen mycket medan hörande kan få kunskap om dövhistoria. Alla kommer att få sina egna “feel good” känslor av föreställningen, säger Debbie Z. Rennie, regissör.

Runt om i Sverige kommer det i samband med föreställningen, i samarbete med Dövas Riksförbund, att hållas uppföljande seminarium. Seminarierna med panelsamtal ska belysa dövkulturen och dövhistorien.

Föreställningen spelas på svenskt teckenspråk och textas till svenska.

Urpremiär den 8 april Härnösand

Medverkande
Mette Marqvardsen
Joakim Hagelin Adeby

Manus Jenny Schöldt
Regi Debbie Z. Rennie
Scenograf Alexei Svetlov
Kostym Lars Otterstedt
Mask Eva Rizell

För mer information samt turnéplan: https://www.riksteatern.se/parismiddagen

För mer information:
Anna Gerdin
Press- och PR-ansvarig
anna.gerdin@riksteatern.se
Tel: 070- 637 59 40

Om Riksteaterns Tyst Teater
Tyst Teater har sedan starten 1970 varit en föregångare av att producera banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk. 1977 blev Tyst Teater en del av Riksteatern. Tyst Teater vill utmana invanda tänkesätt inom scenkonst och arbetar ständigt för att stärka konstnärliga och kulturella rättigheter för alla, särskilt barn och ungdomar. Konstnärlig ledare för Tyst Teater är Josette Bushell-Mingo och Mindy Drapsa är verksamhetsledare.

Om Riksteatern
Riksteatern är en folkrörelse som vill sätta tankar och känslor i rörelse, för alla överallt. Över 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Såväl inom teater som dans. Riksteatern har en omfattande verksamhet för barn och unga. Cullbergbaletten är en del av Riksteatern och Södra Teatern är ett dotterbolag till Riksteatern. Vd för Riksteatern är Magnus Aspegren, Mia Larsson är danschef och Måns Lagerlöf är teaterchef.

Bild: Urban Jörén

Vi väntar fortfarande på en ursäkt

Det har nu gått över en månad sedan ordförande för regionstyrelsen i Jönköpings län Malin Wengholm liknade dövrörelsen med en sekt. Detta i en diskussion om cochlea-implantat bland döva barn i intresseorganisationen Barnplantornas Facebook-grupp. Riksteatern och Tyst Teater tar avstånd från uttalandet och väntar, som resten av dövrörelsen, på en ursäkt. Vi har även bjudit in Wengholm till Tyst Teaters Parismiddagen där vi hoppas på en fördjupad dialog. Läs hela uttalandet här.

Kollationering: Parismiddagen

Idag ägde årets andra kollationering rum. Parismiddagen är den andra föreställningen av tre som har fokus på dövrörelsens historia och framtid. För exakt 150 år sedan bildades den första dövföreningen i Sverige, och det var då den svenska dövrörelsen föddes även om döva, teckenspråket och dövgemenskapet har funnits i alla tider. Tyst Teater lyfter i år både historien och blickar även på framtiden med föreställningarna Turkos sagobok, Parismiddagen och Superhjältar. I Parismiddagen träffas dåtid och nutid för att äta middag. Genom att lyssna till middagskonversationen får publiken på ett finurligt och lustfyllt sätt lära sig om dövas förutsättningar för över hundra år sedan och idag. För manus står Jenny Schöldt. Regisserar gör Debbie Z. Rennie. Alexei Svetlov gör scenografin. Kostymdesign gör Lars Otterstedt och för maskdesign står Eva Rizell.

Läs mer här. Premiär 8 april i Härnösand.

Pressmeddelande: Turkos sagobok

Magisk sagostund med starka döva förebilder

Nu åker Amina Ouahid på turné i rollen som den kringvandrande sagoberättaren i Riksteaterns Tyst Teaters uppsättning Turkos sagobok. Ur sin kappsäck plockar hon fram sagor och berättelser och möter barnen på deras egna villkor med både fantasi och stolthet i att vara döv. För regi står Tyst Teaters egna Mette Marqvardsen.

Riksteatern inleder hyllandet av dövrörelsens 150 års jubileum med uppsättningen Turkos sagobok. En föreställning som under våren kommer att turnera på skolor och bibliotek runt om i Sverige och som genom tre välkända sagor berättar dövrörelsens viktiga historia.

– I sagans värld kan allting hända. Vi kan följa berättelserna i fantasin: flyga med drakar, prata med djuren, simma med sköldpaddor och besöka deras slott. Tidigare har vi suttit runt elden och berättat våra historier. Det var en naturlig del av våra liv. Låt oss ’kasta tekniken’ och ta tillbaka sagorna! säger Mette Marqvardsen, regissör.

Under sagostunden kommer barnen tas med på en resa genom de välkända sagorna Den underbara papegojan, Flickan med svavelstickorna och Prinsen med åsneöron. Genom sagorna får publiken lära sig mer om teckenspråkets guldålder på 1800-talet och tiden kring Milanokongressen då teckenspråk bannlystes i skolorna. Genom berättelserna lyfts även styrkan i att vara teckenspråkig, rätten att vara sig själv och den självklara rätten till ett starkt teckenspråk, rötter, identitet och kultur.

Urpremiär den 7 februari i Örebro

Medverkande
Amina Ouahid

Regi Mette Marqvardsen
Kostym Annika Sundqvist
Mask Eva Rizell
Dramaturg Tora von Platen

För mer information klicka här. Pressbilder hittar du här.

Presskontakt
Joakim Johansson
Press- och PR-ansvarig
joakim.johansson@riksteatern.se
Tel: 070-528 99 15

Kollationering: Turkos sagobok

Idag rivstartar Tyst Teater år 2018 med kollationering! Turkos sagobok är den första föreställningen av tre som har fokus på dövrörelsens historia och framtid. I år det är exakt 150 år sedan den första dövföreningen bildades. Tyst Teater lyfter både historien och blickar även på framtiden med föreställningarna Turkos sagobok, Parismiddagen och Superhjältar. Mette Marqvardsen regisserar Turkos sagobok med Amina Ouahid som sagoberättare. Ur en kappsäck tar en kringvandrande mystisk berättare fram berättelse efter berättelse på teckenspråk för de allra minsta. Den kringvandrande sagoberättaren möter barnen på deras egna villkor och plockar fram fantasin och stoltheten i att vara döv.

Läs mer här. Premiär 7 februari i Örebro.

De redan frälsta teckenspråksgestalteras

Fyra föreställningar av De redan frälsta kommer att teckenspråksgestalteras av Matilda Bergman: Stockholm 26 januari, Örebro 25 februari, Göteborg 28 februari och Lund 8 april. Reserverade teckenspråksplatser för dig som vill se föreställning finns! Uppge kod TYST TEATER vid bokning via mail eller telefon.


Stockholm 26 januari • Södra Teatern kl 19:00 • maila din bokning till biljettkassan@sodrateatern.com

Örebro 25 februari • Hjalmar Bergmanteatern kl 19:00 • maila din bokning till info@orebroriksteaterforening.se

Göteborg 28 februari • Stora Teatern kl 19:00 • köp din biljett här

Lund 8 april • Lunds Stadsteater kl 19:00 • köp din biljett här (särskilda platser finns i pristyp Tyst Teater: rad 3, plats 48-54, och rad 4, plats 73-80)


Läs mer om föreställningen här

Konstnärlig residens: Laith

Under senhösten 2017 har Tyst Teater haft Laith Foad Fathulla hos oss som en del av konstnärlig residens, med fokus på producentskap och projektledning. Laiths residens var den tredje och sista under hösten. Tack Laith, Amina och Romel för era insatser!