Historia

Gunilla Vestin Wallin, Vinetta Lyxell och Jianu Iancu i ”Ett frieri” år 1984

Vägen till det Tyst Teater som idag är ett center för scenkonst på svenskt teckenspråk har varit lång och vindlande. Från flera års frigruppsarbete till att bli en del av Riksteatern och en inspiration över stora delar av världen. Kampen för allas rätt att uttrycka sig har från första stund varit inspirationen i arbetet.

1970 startades Tyst Teater i samband med en kurs på Västanviks Folkhögskola där ett gäng studenter startade en teatergrupp. Efter flera lyckade produktioner på teckenspråk var Tyst Teater ett självklart val för en trogen publik runt om i Sverige.

1977 beslöt regeringen att Tyst Teaters ensemble skulle bli en del av Riksteatern. Det gav möjlighet att nå en större publik och få ta del av många års erfarenhet av teaterproduktion. Efter år av hårt arbete med att sprida kunskap om teckenspråk och dövas behov, fick även övriga världen upp ögonen för Tyst teater.

1989 deltog Tyst Teater i den stora internationella kulturfestivalen för döva, Deaf Way I i Washington DC, USA. Produktionen som spelades var Lars Noréns uppsättning av Modet att döda.
1993 startades den första utbildningen för döva elever på Teaterhögskolan i Stockholm efter påtryckning från Tyst Teater. Tre elever examinerades efter tre års utbildning.
1997 fick Tyst Teater den fina utmärkelsen Sveriges Teaterkritikers Stora Pris för ”nyskapande eller på annat sätt betydande insats i svenskt teaterliv”. Under året spelades bl a MIRAD – en pojke från Bosnien av Ad De Bont.
2007 sätter Tyst Teater upp Odysséen i samarbete med norska Teater Manu och Cirkus Cirkör. Ensemblen av internationella döva skådespelare och cirkusartister framförde föreställningen med cirkus, film och teckenspråk.
2010 Riksteaterns Tyst Teater lanserar sig som ett center för dövscenkonst. Dörrarna öppnas och vi vill tydligare än någonsin vara en mötesplats för alla som vill komma i kontakt med scenkonst på teckenspråk. Både i Sverige och internationellt.