Romeo och Julia på Gullbacken

En kärlekshistoria om en längtan som vi alla bär inom oss

På äldreboendet möter vi den ensamma döva Johanna som inte har tillgång till sitt eget språk, teckenspråk, tills Roberto, som också är döv, flyttar in. Äntligen vaknar Johanna till liv igen. Passion uppstår mellan demens och sjukdom. Bland växande kärlek, Shakespeares blankvers, okunnig vårdpersonal och oförstående anhöriga får kampen för den hemliga kärleken ännu mer glöd.

Tyst Teater gör om en av William Shakespeares mest välkända verk och förlägger handlingen till ett äldreboende i både nutid och medeltidens Verona. Varken i Verona eller på äldreboendet råder det fred och familjefejden växer. Vilket öde väntar kärleksparen?

Romeo och Julia på Gullbacken är en föreställning om kärlek i livets slutskede och längtan som vi alla bär inom oss, längtan att bli älskad och förstådd på sitt eget språk. Föreställningen lyfter ett politiskt och medmänskligt perspektiv. Vad händer när vi blir äldre? Vilken omsorg har vi rätt till vid ålderns höst?

I den här unika och viktiga föreställningen står publik- och kritikerrosade skådespelaren Gunilla Vestin Wallin åter på scen som Johanna. Roberto spelas av den internationellt berömda teckenspråksartisten Giuseppe Giuranna. I övriga roller ser vi Joakim Hagelin Adeby, Mette Marqvardsen och Robert Fransson. Bearbetning av Anders Duus som tidigare för Tyst Teater skrivit Odysséen och Nattgäster. Regi av Debbie Z. Rennie som senast regisserade Parismiddagen för Tyst Teater.

Köp din biljett här!

Rekommenderas för: unga och vuxna från 13 år och uppåt
Speltid: 1 timme och 45 minuter, utan paus
Språk: svenskt teckenspråk och svenska
Premiär: 13 oktober 2020
Turné: Oktober-december 2020

Columbine Teaterförlag

I anslutning till föreställning arrangeras seminarium i utvalda orter. Fokus för dessa seminarier är äldrefrågor för minoriteter. Mer information kommer. 


MEDVERKANDE
Giuseppe Giuranna
Gunilla Vestin Wallin
Joakim Hagelin Adeby
Mette Marqvardsen
Robert Fransson

KONSTNÄRLIGT TEAM
Manus Anders Duus
Regi Debbie Z Rennie
Scenografi Märta Fallenius
Kostym Lars Otterstedt
Mask Anna Olofson
Ljusdesign Charlie Åström
Musik Niklas Swanberg

Gunilla Vestin Wallin, skådespelare
Med decennier av skådespeleri är Gunilla Vestin Wallin en av världens mest erfarna döva skådespelare. Gunilla tillhörde Tyst Teaters fasta ensemble 1977-2012 och har mottagit Riksteaterns stipendium bland annat för hennes insatser i Guds styvbarn (1982). Romeo och Julia på Gullbacken blir Gunillas 50e produktion.
Giuseppe Giuranna, skådespelare
Italienaren Giuseppe Giuranna, idag bosatt i Tyskland, är verksam skådespelare, regissör, och workshopsledare sedan 1980-talet. Giuseppe har studerat National Body of the Deaf i Palermo och medverkat i flertal produktioner genom åren, senast i operan Verlorenes Wasser.
Joakim Hagelin Adeby, skådespelare
Joakim Hagelin Adeby är utbildad skådespelare vid Stockholms dramatiska högskola 2014. Han har bland annat synts i den populära tv-serien anders.se och senast medverkat i Tyst Teaters Solapan (2015) och Parismiddagen (2018).
Mette Marqvardsen, skådespelare
Mette Marqvardsen är Tyst Teaters enda tillsvidareanställda skådespelare och är en av de första utexaminerade från dövskådespelarprogrammet på dåvarande Teaterhögskolan 1996. Mette har senast synts i Tyst Teaters Parismiddagen (2018) och Peter Pan (2019).
Robert Fransson, skådespelare
Robert Fransson har varit verksam skådespelare i över tjugo år och synts på scener på bland annat Dramaten, Helsingborgs stadsteater och Estrad Norr. Robert har även medverkat i film och tv, bland annat i SVT-serien Inte värre än andra. För Tyst Teater har Robert senast medverkat i Bröderna Marx (2014).
Anders Duus, manus
Anders Duus har läst dramatik vid Göteborgs universitet och Stockholms Dramatiska Högskola och har gjort en international residency på the Royal Court Theatre i London. Anders har även varit dramaturg på Riksteatern och vid Länsteatern i Örebro. För Tyst Teater har Anders tidigare skrivit manus till Odysséen (2007) och Nattgäster (2010).
Debbie Z. Rennie, regi
Debbie Z. Rennie har stor erfarenhet från teatervärlden både i Sverige och USA. Hon är också en av världens främsta teckenspråkspoeter. För Tyst Teater har Debbie tidigare regisserat Här kommer Pippi Långstrump! (2011), Apkungen (2013) och Parismiddagen (2018).
Märta Fallenius, scenografi
Märta Fallenius är konstutbildad vid Grundskolan för konstnärlig utbildning och Nyckelviksskolan. Märta har i flera år gjort scenografi och kostym till bland annat Stockholms Stadsteater, Oktobertern och Riksteatern. Hos Tyst Teater har Märta senast stått för scenografi och kostym till Fröken Julie (2012).
Lars Otterstedt, kostym
Regi, scenografi, kostym och skådespeleri, Lars Otterstedt har under åren jobbat med det mesta inom teater. Hos Tyst Teater har han senast regisserat Vargen och glaskulan (2019) och gjort kostymdesign till Peter Pan (2019).
Charlie Åström, ljusdesign
Charlie Åström har varit verksam i ljusdesign, scenografi och regi i nära 250 produktioner genom åren. Han har en masterexamen i regi och dramaturgi för rörelsebaserad scenkonst från Stockholms Dramatiska Högskola och är lektor i ljusdesign vid Stockholms Dramatiska Högskola. Senast för Tyst Teater har Charlie gjort ljusdesign till Peter Pan (2019).
Anna Olofson, mask
Anna Olofsson har frilansat som maskör och perukmakare sen hon gick ut Dramatiska Institutet 1997. Genom åren har Anna arbetat på Dramaten, Stockholms stadsteater och Galeasen. Idag är Anna sektionsledare mask på Riksteatern. För Tyst Teater har Anna senast gjort mask till Bernardas hus (2017).
Niklas Swanberg, musik
Niklas Swanberg är en erfaren kompositör och ljuddesigner. Han har gjort ljud och musik för produktioner inom scenkonst, film, radio och tv-spel. På Tyst Teater har han tidigare skapat vibrationer, ljud och musik med hjälp av enorma basar, bl. a till Odysséen (2007) och FAME Visukalen (2012) samt Hem (2019).

Affischbild: Mikael Sundberg
Retusch affischbild: Johanna Kallin

.tb_button {padding:1px;cursor:pointer;border-right: 1px solid #8b8b8b;border-left: 1px solid #FFF;border-bottom: 1px solid #fff;}.tb_button.hover {borer:2px outset #def; background-color: #f8f8f8 !important;}.ws_toolbar {z-index:100000} .ws_toolbar .ws_tb_btn {cursor:pointer;border:1px solid #555;padding:3px} .tb_highlight{background-color:yellow} .tb_hide {visibility:hidden} .ws_toolbar img {padding:2px;margin:0px}

.tb_button {padding:1px;cursor:pointer;border-right: 1px solid #8b8b8b;border-left: 1px solid #FFF;border-bottom: 1px solid #fff;}.tb_button.hover {borer:2px outset #def; background-color: #f8f8f8 !important;}.ws_toolbar {z-index:100000} .ws_toolbar .ws_tb_btn {cursor:pointer;border:1px solid #555;padding:3px} .tb_highlight{background-color:yellow} .tb_hide {visibility:hidden} .ws_toolbar img {padding:2px;margin:0px}